
Toronto police question Lu Ping over his delivery of 
an anti-Falun Gong tabloid in June 2007 at the Asian 
Farm store in Toronto. The tabloid was the fourth 
installment of a 'special edition' magazine published 
by Les Presses Chinoises, a Montreal Chinese-
language newspaper owned by Crescent Chau. A 
judge ruled in 2010 that it was fair to suggest Chau 
was acting as an agent of Beijing in his 
unsubstantiated defaming of Falun Gong in the high-
circulation 'special editions' of his newspaper. The 
Quebec Court of Appeal in February 2012 dismissed 
Chau's appeal of that 2010 ruling. (NTDTV)

The Epoch Times Wins Defamation Lawsuit
By Matthew Little On February 25, 2012 @ 11:08 pm In National,North America | No Comments

Three Canadian judges have 
dismissed an appeal of a 
defamation lawsuit against 
The Epoch Times with costs 
after Les Presses Chinoises 
owner Crescent Chau tried to 
sue The Epoch Times for 
articles alleging he was acting 
as an agent of the Chinese 
communist regime.

The Quebec Court of Appeal, 
in a unanimous judgment, 
dismissed Chau’s appeal of 
an earlier judgement against 
his lawsuit, vindicating the 
Montreal editions of The 
Epoch Times.

The judgment upholds the 
reasons Justice Catherine 
Mandeville gave at the 
Quebec Superior Court on 
April 29, 2010, when she 
originally dismissed Chau’s 

case.

Chau sued The Epoch Times for defamation after the newspaper published 
articles connecting Chau’s efforts to demonize Falun Gong with the Chinese 
communist regime’s repression of the group.

The Court of Appeal agreed with Justice Mandeville that there was no reason to 
believe an ordinary citizen would deem that Crescent Chau or his paper had 
been improperly defamed.



“The trial judge concluded that the articles specified are not an unfair attack to 
the reputation of the appellants [Chau and co.]. It is worth repeating that in 
those articles, the respondent [The Epoch Times] claims that the appellants are 
agents of People’s Republic of China, and that they are funded by the latter to 
spread its ideology on Falun Gong,” reads the judgement.

“The fact that the respondent refers to the appellants as agents promoting the 
ideas of a government cannot be considered defamatory in those 
circumstances. All the more, Chau has declared several times that he shares 
the ideas of China about the movement in question.

“In view of the overall context of this public debate, this Court concludes that 
the litigious statements express legitimate concerns and constitute an opinion 
which is drawn from a factual premise and not made for the purpose of 
abusively attacking the reputation of Mr. Chau.”

In August 2006, Chau printed 100,000 copies of a special 32-page tabloid—
without a single advertisement—and distributed it nationwide, for free.

The newspaper had no ads or typical news, only articles condemning Falun 
Gong, which is persecuted by the communist regime in Mainland China.

Les Presses Chinoises normally had a circulation of only 6,000 and was only 
distributed in Montreal with about 100 copies circulated in Ottawa.

Chen Yonglin, a former diplomat at the Chinese consulate in Sydney, Australia, 
who defected to Australia, said in a visit to Canada in 2007 that Chinese spies 
and front organizations were widespread here.

“It is clear that the Les Presses Chinoises is cooperating with the Chinese 
embassy and consulate and has become the hatchet-man and propaganda tool 
for the Chinese Communist Party here,” Chen said.

“It is very likely that the printing costs were directly funded by the Chinese 
embassy and consulate—the contents seem to be mostly produced and 
provided by the CCP.”

Chau denied taking orders from the Chinese authorities. He portrays his 
opposition to Falun Gong as a personal “crusade.”



While Chau said he aspired to eliminate Falun Gong in Canada, he admitted he 
had not interviewed Falun Gong practitioners for the stories he published, and 
had not read Falun Gong’s teachings.

But according to other Chinese-language media in Montreal, the source of 
Chau’s first anti-Falun Gong articles, a woman named He Bing, had offered to 
pay “whatever it takes” to have her anti-Falun Gong articles published in 
Chinese-language press.

Reliable sources told The Epoch Times that CSIS had investigated He and 
believed her to be a Chinese agent.

Several other Chinese papers reportedly turned her down before her articles 
appeared in Chau’s Les Presses Chinoises.

In her articles, which appeared first as paid ads, He Bing accused Falun Gong 
adherents of everything from sucking blood and bestiality to murder and 
suicide. She called Falun Gong practitioners “insane,” “stupid,” and “scatter-
brained.”

University of Montreal professor David Ownby, an expert in popular Chinese 
religions who has studied Falun Gong, called the statements “unsubstantiated 
filth poured upon the page” and said he’d seen nothing to suggest any truth 
behind He’s accusations.

But Chau continued to publish such content even after two Quebec court orders 
told him to stop, and even called practitioners “enemies of the state” in some of 
the content.

In February 2001, Chau published his first anti-Falun Gong special edition, 
which included a petition rallying the Chinese community to “unite” in 
“denouncing Falun Gong.”

He Bing returned to China and was paraded in Chinese state media as a hero 
in the war on Falun Gong.

Chau, too, became a celebrity of sorts in the Mainland Chinese press. He 
attended conferences in China that promoted “information exchange and 
business cooperation” between overseas and mainland Chinese media. State 



Related Articles

■ Court Upholds Epoch Times Probe 

into Montreal Publisher

media quoted Chau as saying the Chinese regime “should strengthen its 
connection to the overseas Chinese community.”

In August 2006, Chau published his first nationwide anti-Falun Gong paper, 
with copies circulated as far west as Vancouver.

His efforts did not go unnoticed. 

Within four days of the “special 

edition” hitting the streets, the 

website for the Mainland China-

based People’s Daily, the official 

newspaper of the Chinese Communist Party, published a report praising Chau.

In the summer of 2007 Chau published a fourth installment of his Truth 
Magazine in Toronto with a front page headline: “Will your Maple Card 
(Canadian residency card) expire?” Inside, the remaining 15 pages of the paper 
were devoted to attacking Falun Gong.

URL to article: 195502.html-lawsuit-defamation-wins-times-epoch-http://www.theepochtimes.com/n2/world/the

Copyright © 2011 Epoch Times. All rights reserved.


